Page 10 - 148
P. 10

lerini tamir istekleri geri çevrilmemiş hatta tamir   Osmanlı, Fener Patrikhanesi’ne Bizans döneminde
        sayılamayacak küçük onarımların yapılması için izin   tanınan hak ve yetkilerden çok daha fazlasını tanı-
        alınmasına bile gerek görülmemiştir.                  mıştır. Fatih’in Patriğe karşı göstermiş olduğu to-
                                                              lerans, Fatih’ten sonraki Padişahlar tarafından da
        Ayinler                                               devam ettirilmiş, Patrikhane, Osmanlı Devleti içinde
                                                                            adeta bir devlet haline gelmiştir. Rum
        Osmanlı Devleti’nde gayrimüslimlerin      “...Ortodokslar fe-       halkı, Patrikhane öncülüğünde bağım-
        ibadet yerleri ve dinsel başkanlarının     tihten önce özerk        sız bir dini hayat sürmüş, kendi eğitim
        durumu İslam hukuku hükümlerince                                    kurumlarını açmış, güven içinde sanat
                                                 patriklere bölünmüş
        belirlenmiştir. İbadet özgürlüğü ko-                                ve ticaretle uğraşmışlardır. Ortodoks-
        nusunda son derece hoşgörülü olan          durumda iken, II.        ların çoğunluğunu oluşturan Rumlar,
        Osmanlı Dönemi’nde gayrimüslim halk       Mehmet bütün Or-          Osmanlı Devleti’nde İmtiyazlı bir sınıfa
        rahatça ibadet etme hakkına sahip                                   sahipti. Yabancı dil bilmede yetkinlik-
        olmuştur. Kendilerine mahsus kilise,      todoksları İstanbul       leri ve ticarette en etkin millet olarak

        manastır, havra ve mezarlıkları bulu-     Fener Patrikhane-         nitelendirilmeleri nedeniyle üstün
        nan gayrimüslim toplulukların, kilisele-  si’nde, İstanbul Pat-     tutulan Rumlar, Osmanlı Devleti’nin
        rine ve kiliselerine ait vakıf arazilerine                          siyasal, ekonomik, kültürel ve sanatsal
        kimsenin karışamayacağı, dini liderlere   riği’nin liderliğinde     alanlarında öncü topluluk olarak varlık
        verilen tayin beraatlerinde belirtilmiş-  birleştirmiştir. Os-      göstermişlerdir.
        tir. Merkezden gönderilen fermanlarla      manlı, Fener Pat-
        gayrimüslimlerin dinsel başkanları-                                 Ermeniler
        nın durumu belirtilerek ibadet yerleri    rikhanesi’ne Bizans
        olan kilise ve havralar sürekli devlet    döneminde tanınan         Anadolu’nun otokton halkları arasında

        güvencesi altında tutulmuştur. Gay-       hak ve yetkilerden        yer alan Ermeniler, Osmanlı İmpa-
        rimüslimlerin ibadet yerleri ve dinsel                              ratorluğu’nun bünyesindeki ikinci en
        başkanları ile ilgili fermanların yanı    çok daha fazlasını        kalabalık topluluktur. Hristiyanlığın üç
        sıra gayrimüslim tebaanın dini ibadet-       tanımıştı...”ır.       farklı mezhebinden de nüfusları bu-
        lerini serbest yapabilmeleri konusunda                              lunmaktadır. Bu mezhepler içerisinde
        fermanlar da çıkarılmıştır.                                         başta Ermani Gregoryenler (Ortodoks)
        Esas olarak İslam hukukuna dayanan millet sistemi-    gelip, Ermeni Katolik ve Ermeni Protestanlar da yer
        ne göre, din ve mezhep esas alınarak tasnif edilmiş   alır. Fatih döneminde, Rusların, Romalıların, İranlı-
        olan gayrimüslimler; Rumlar, Ermeniler ve Yahudiler   ların ya da Bizanslıların tanıdığı haklardan çok daha
        olmak üzere üç farklı millet olarak kabul edilmiştir.   fazlasını elde etmişlerdir. Ermeniler Osmanlı top-
        Rumlar ve Ermeniler topluluklar için ortaya atılan    raklarının hemen hemen her yerine dağılmış olarak
        “millet sistemi” sonradan Yahudileri de kapsayacak    yaşamışlardır. 1461’de İstanbul’da bir Ermeni Patrik-
        şekilde genişletilmiştir.                             hanesi kurulmuş, Süryani, Kıpti ve Habeş Kiliseleri
        Osmanlı Devleti’nde yaşayan azınlıklar, itibar sırası-  bu Patrikhaneye bağlanmıştır. Ermeni Patriğine, Rum
        na göre sınıflandırılmış ve buna göre imtiyazları da   Patriği ve Hahambaşının sahip olduğu tüm yetkiler
        bir birinden farklı olmuştur. Gayrimüslim topluluklar   tanınmış, ayrıca diğer iki millet içine girmeyen bütün
        içinde en önemli unsur Rum Ortodoks kilisesine tabi   uyruklar üzerinde de yetki tanınmıştır; Çingene-
        olan Hristiyanlardı.                                  ler, Süryaniler gibi. Ermeniler, Osmanlı Devleti’nin
                                                              Hristiyan tebaasından ayrı olup, Ortodoks ve Katolik
        Rumlar                                                mezhebinden farklı olarak bağımsız bir kiliseye ve
                                                              dini düşünceye sahiptirler. Fatih’in İstanbul’u fethin-
        Osmanlı Devleti’nde en büyük yoğunluğa sahip millet  den sonra da bağımsız bir cemaat olarak tanınmışlar,
        Rum ve Ortodokslardır. Ortodokslar fetihten önce      haklar ve ayrıcalıklardan faydalanmışlardır. İstanbul

        özerk patriklere bölünmüş durumda iken, II. Meh-      Ermenileri ticaretle uğraşırlarken, Anadolu’da yaşa-
        met bütün Ortodoksları İstanbul Fener Patrikhane-     yan Ermeniler ise tarım, yün ticareti, dokuma ticareti
        si’nde, İstanbul Patriği’nin liderliğinde birleştirmiştir.   ile uğraşmışlardır. Ayrıca kuyumculuk, hekimlik, ha-

        Rodop Rüzgârı - 8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15